GDPR – Sådan behandler vi dine kundeoplysninger
1. Introduktion
For os i Impecta Fröhandel er det vigtigt, at vi håndterer privatlivsspørgsmål korrekt. Med disse oplysninger ønsker vi at fortælle dig, hvordan vi håndterer personoplysninger, og hvordan vi overholder lovkravene til håndtering af oplysninger.Databeskyttelsesloven GDPR trådte i kraft den 25. maj 2018. Loven stiller høje krav til, at alle organisationer, der opbevarer og behandler persondata, har klare formål hermed. Ligeledes en struktur og en måde at arbejde på, der gør, at du som individ kan få dine oplysninger behandlet eller slettet.
Vores ambition er ikke kun at følge loven, men også at være et godt eksempel i vores interne arbejde.
2. Vores interne arbejde
Vi har i foråret 2018 gennemgået alle registre, der indeholder enhver form for personoplysninger, og skabt en struktur omkring dem med hensyn til nødvendighed, indhold og regler for sletning. Arbejdet resulterede i en politik og rutinebeskrivelser vedrørende vores interne informationssikkerhedsarbejde. Disse dokumenter revideres løbende og gennemgås mindst én gang årligt.
Vi har også gjort status over de data, som vi tidligere har indsamlet, og løbende indsamler for at kunne håndtere personoplysninger i henhold til reglerne og for at muliggøre en fleksibel og hensigtsmæssig dialog med vores kunder og interessenter. Vi har også arbejdet på at øge sikkerheden og begrænse adgangen til information via forskellige rettighedsniveauer for personale hos os, eller vores databehandlere, der kan komme til at anvende dem.
I sidste ende er Impecta Fröhandel AB 556196-3587 ansvarlig for behandlingen af personoplysninger.
3. Personoplysninger
Personoplysninger er enhver form for information, der direkte eller indirekte kan henføres til en levende fysisk person. Det drejer sig fx om personnummer, personnavn, adresse, personlige e-mailadresser og i nogle tilfælde også IP-numre. GDPR omfatter alle former for databehandling såsom indsamling, registrering, organisering, strukturering, opbevaring, behandling, overførsel og sletning.
4. Hvordan har vi indsamlet dine personoplysninger?
Vi har indsamlet dine personoplysninger via forskellige kanaler.
1. Du er kunde hos os og har givet oplysninger, så vi kan håndtere din bestilling.
2. Du har bedt om at modtage vores nyhedsbrev.
3. Du har besøgt os på messer og givet dine oplysninger.
4. Du har mødt os personligt og givet dine oplysninger.
5. Når du besøger www.impecta.dk, indsamles der i nogle tilfælde IP-numre, men de bliver aldrig knyttet til nogen person.
5. Her bruges dine kundeoplysninger
Formål | Personoplysninger | Type | Retsgrundlag/interesseafvejning |
Bestilling | Navn, adresse, personnummer og eventuelt telefonnummer. | Adresseoplysninger | For at opfylde vores forpligtelser over for dig som kunde. |
Frøkataloget | Navn og adresse | Adresseoplysninger | For at kunne sende frøkataloget. Du kan bestille eller annullere frøkataloget ved at sætte kryds ved bestilling. Eller ved at sende en mail til info@impecta.dk |
Nyhedsbrev | Navn og e-mailadresse | E-mailadresse | Berettiget interesse. Nyhedsbreve udsendes kun, hvis du har gennemført en bestilling eller selv bestilt det. |
Sporing/statistik | Cookie og/eller evt. IP-nummer | Målepixel | Berettiget interesse. Behandlingen er nødvendig for at kunne levere en fungerende webservice og for at informere dig om vores aktiviteter. |
Målepixels bruges til Google Analytics, Facebook, Instagram, Bing, Adwords, Hotjar og Kundo. Måledata kan under ingen omstændigheder knyttes til en fysisk person, men bruges udelukkende til indsamling af statistik eller markedskommunikation. Hver bruger kan vælge at slå disse fra/blokere via browseren. På Facebook kan du også fravælge indhold fra en bestemt afsender fra dit feed direkte i applikationen. Her kan du se, hvordan Google håndterer indsamlede data. Hvis du vælger at slå cookies fra, kan nogle funktioner på vores hjemmeside holde op med at fungere. Cookies til markedsføring og statistik kan slås fra uden risiko for nedsat funktionalitet. Information om cookies på minacookies.se
6. Tredjepart
Impecta Fröhandel deler aldrig dine data med tredjeparter andet end for at opfylde vores egne legitime formål. Det betyder, at din postadresse eller e-mailadresse aldrig vil blive udleveret eller solgt til nogen anden. I tilfælde af tredjemands brug til legitime formål underskrives en persondata-behandleraftale.7. Hvor længe gemmer vi dine oplysninger?
Vi gemmer dine oplysninger, så længe der er et kundeforhold mellem os, eller hvis du selv har bedt om det, for eksempel i form af et abonnement på vores nyhedsbrev. Vi gemmer også oplysninger for at opfylde lovkrav. Normalt slettes oplysninger efter højst syv år i henhold til bogføringsloven. Dette gøres to gange om året.
8. Dine rettigheder
Du, der har oplysninger i vores registre, har lovfæstet ret til gratis at anmode om et registerudtræk af dine personoplysninger én gang om året. Din anmodning skal være skriftlig og underskrevet af dig og indeholde oplysninger om dit navn og personnummer. Vi har brug for dette for at sikre, at vi videregiver oplysningerne til den rigtige person.
Send din anmodning om registerudtræk, oplysninger eller rettelse af urigtige oplysninger til: Impecta Fröhandel, Granebo 1, 643 98 Julita, Sverige. Oplysningerne vil blive sendt til din folkeregisteradresse.
Hvis dine oplysninger hos os er forkerte, ufuldstændige eller irrelevante, kan du anmode om at få dem rettet.
Du har ret til at gøre indsigelse mod behandling til direkte markedsføringsformål. Du kan afmelde dig yderligere forsendelser relateret til direkte markedsføring (nyhedsbrev + frøkatalog) ved at give os besked. Enten på e-mail til kundtjanst@impecta.se eller ved at afmelde dig, når nyhedsbrevet udsendes. Der er et afmeldingslink nederst i hvert nyhedsbrev.
Du har ret til at anmode om sletning af dine oplysninger, forudsat at der ikke er lovkrav, der kræver, at vi opbevarer dem (f.eks. bogføringsloven).
Kundeanmeldelser via Lipscore, din feedback er vigtig for os
Vi bestræber os altid på at blive bedre og på at sikre, at vi har et tilbud, som vores havevenner værdsætter. Din feedback er derfor meget vigtig for os. Vi bruger et anmeldelsesværktøj kaldet Lipscore. Det betyder, at vi efter dit køb hos os kan kontakte dig via den mailadresse eller det telefonnummer, du har angivet i ordren.
Fra den vurdering, du giver os, viser vi kun dit fornavn, datoen og den kommentar, du har indtastet. Både hvis din anmeldelse er god eller dårlig. Dette gør vi for, at andre haveentusiaster og potentielle havevenner kan se, hvad andre kunder mener om os, og hvordan deres købsoplevelse var.
